úterý 4. října 2016

My ro nam Magda aneb prvni den ve skole



Je zarijova nedele a ja vstavam neco malo po seste a zacinam den velice sladkym cajem. Pote nasleduje snidane - pecena ryze. A tez uz pridavam ruku k dilu alespon mytim nadobi - pouzivame slupicky od ryze a studenou vodu - zadny saponat.
Po snidani se babicka odbira do lesa na drivi a mamka pro travu, Kabindra opet prinasi drevene tramy na strechu domu a Saily (moje nova sestra a budouci studentka) si opakuje na posledni testy. Mam smisene pocity, tesim se na svuj prvni nepalsky skolni den, mam ale i trochu obavy, jak to bude probihat.
Do skoly se vydavame po 9te hodine at jsme tam vcas. Musime pekne vesnickou az samy vrsek. Je odtmtud nadherne videt na ostatni kopce s ryzovymi policky.


Jsme na miste mezi prvnimi a ja mam tak moznost prohlednout si skolni budovy - spore mistnosti s dlouhymi drevenymi lavicemi. Budovy vsak vypadaji odolne!
Pred 10tou hodinou se schazeji jak ucitele, tak deti. Sbor tvori 12 ucitelu asi v mem veku. Vetsina se jen usmiva a stydi se. Skolni den zacina nastupem na placku a rozvickou. Pote se ujme slova reditel, predstavi me, deti mi zazpivaji hymnu a ja mam tu moznost pronest rec. Aha, to mi sice nikdo nerekl, nakonec ze sebe ale vypravim smysluplna souveti, ktera jsou soucasne prekladana ucitelem aj do nepalstiny.
Pak dostanu salku a tecku na celo a ceremonie konci. Deti se odebiraji do svych trid, aby napsaly posledni testy. Ja jdu prozkoumat knihovnu, co tu zalozila dobrovolnice Sona, tez z Cech. Jsou tam docela obstojne kousky, poznavam nejen anglicke knizky, co jsme pouzivali na PBS, ale i ceske omalovanky ci Alchymistu, ktery se bude urcite hodit. Knihy jsou ale hodne zaprasene, z cehoz usuzuji, ze je knihovna vyuzivana spise sporadicky. Z prohlizeni me vytrhne rediteluv hlas, ze testy jsou dopsane a ze muzu jit ucit do 8.tridy...ucit? To mi nikdo nerekl, ale nevadi, uz me strkaji do dveri a mozna jsou zvedavi, jak se s tim poperu. Tak jedu ciste improvizaci, zpivame abc, delame souteze mezi chlapci a devcaty, vymyslime zvirata na urcita pismenka, snazime se zvirata popsat. Na to, ze stojim asi pred cca 40 zaky, je trida ukaznena a vetsina projevuje zajem. Velky vybuch vsak prijde, kdyz si o tabuli roztrhnu kalhoty. To ze mam na zadnici docela slusnou diru zjistuji az odpoledne. Nicmene s vysledkem hodiny jsem spokojena a pozdeji pri lehkem obedu (smazene krouzky a vajicko) s ostatnimi uciteli zjistuji, ze maji zajem chodit na moje hodiny, aby se neco priucili. Snazim se z nich pak dostat, jake tridy, hodiny budu mit a dle ceho vyucovat, ale na tuhle teorii je asi casu dost. Zasadni pro ne je, abych nasledovala kurikulum a tak pri odpolednim caji s ucitelem aj Chhoisangtamou (ano, jmena mi davaji zabrat), probirame moje napady, jak hodiny osvezit. Vzhledem k tomu, ze budou mesicni prazdniny, veskere detaily nechame az na pozdeji. Seznamuji se tak alespon s dalsi rodinou.
A nejen s rodinou, ale i chodem a zvyky domactnosti a cele vesnice. Zatim me tu nesmele okukuji Dnes prisly asi ctyri deti, tak jsem jim predstavila pexeso, a ten kdo anglicky trochu umi, chce si na me jazyk procvicit.

Tak priste zase o necem jinem :)

1 komentář:

  1. Magdo, videl jsem na FB, ze nekde cestujes, tak jsem kliknul na blog a krasne mi to osvezilo den videt co zazivas. Doufam, ze se opatrujes a uzivas kazde minuty, rad bych se s tebou nekdy spojil, ale koukam, ze asi budu muset zajet do Nepalu :)

    OdpovědětVymazat