čtvrtek 14. května 2015

Honba za tučňáky, aneb závodíme s časem

Tak bych se po delší době ráda podělila o naše cesty :) Nebojte, už těch příspěvků bude jen ubývat!

...

S Te Anau jsme se rozloučili s Tomem každý po svém. Zatímco jsem ho vyslala na Kepler track (další z Great Walků) .. já zůstala ve vanu a snažila se léčit. Západ i východ slunce stál za to. V noci se ale ochladilo tak, že jsem si natáhla pro jistotu čepici i rukavice. Tom přišel z výšlapu celý rozfoukaný, ale nadšený!

Když jsme další den dokoupili zásoby a opustili Te Anau, vydali jsme se směrem na jih. Cestou jsme si udělali odpolední procházku ke “Green Lakes”.. větrno, ale výhled byl nesmlouvavě fajn... a později jsme se zastavili u parádní jeskyně. Byla poměrně dlouhá, bez čelovky ani krok, plná krápníků, malých jezírek a vodopádů! Kempovali jsme již na jižním cípu v kempu nazvaném Monkey Island a řeknu vám, být jen v mikině po tolika dnech chladu je neocenitelné!

Další den nás po snídani vyhnal vítr a tak jsme se sbalili, přesunuli dále, cestou se opět prošli po liduprázdném pobřeží, kde byly jen zelené kopečky, ovečky a vlny..  a dojeli jsme do Invercargillu. Civilizace! Večer jsme se snažili uloupit nějakou tu pěknou “západovou” fotku u bluffu, což je maják na “nejjižnějším“ místě jižního ostrova. Noc proběhla v jedné ze zapadlých ulic města. Bez pokuty.

Déšť. Knihovna. Sprcha. Nákup. Oběd v podobě Sushi. Opuštění města! Vydáváme se po východním pobřeží směrem na sever. Kempujeme opět někde u zátoky a je příjemné teplo. Po zimě ani památky! Avšak jsou tu dva elementy, se kterými bojujeme.

Tím prvním je čas, resp. i když se to nyní nezdá, dny se opravdu zkracují a nám tak ukrajují z pomyslné dovolené. Musíme se rozhodovat rychleji, kam se dopravit, či co vynechat a přeskočit.

Druhým elementem jsou zvířata! A to konkrétně tučňáci, tuleni a lachtani.. Ještě konkrétněji.. nacházíme se v oblasti Catlins, jež je známá díky hojnému výskytu divoké zvěře :) A tak se poslední dny neupínáme na nic jiného, než být ve správný čas na správném místě. Samozřejmě jsme nastudovali, kde se jací savci vyskytují a kdy, avšak o hodně z nich se píše v souvislosti s létem. A my máme vlastně jakoby listopad!

A tak zatímco jedeme severněji a severněji, máme oči na stopkách a vyhlížíme tučňáky. Buď jedeme moc pozdě, a nebo je to tím deštěm, ale na vyhlášeném místě „Petrified Forest“ (Zkamenělý les – jsou zde opravdu v kamenech poznat struktury pařezů a klád prehistorického lesa) není ani noha. Pardon. Ani fráček..

Nugget Point s majákem je pěkná procházka, ale opět bez štěstí. Spravujeme si náladu oblíbenou vajíčkovou pomazánkou a perfektním místem k přespání. Je to sice mezi poli zaminovanými kravskými hovinci (jinak se ty "koláče" popsat nedají), ale s obstojným výhledem na Dunedin, který leží pod námi.

Čtvrtek 7. května hlásí příjezd právě do Dunedinu, studentského města, s historickým jádrem. (V porovnání s ostatními městy/městečky). Mile nás nepřekvapí jenom samotné centrum, s krásným nádražím, ale i Dunedinské okolí – celý poloostrov Otago. Pláže jsou tam písečné, čisté, liduprázdné a tak blízko města! Vypravujeme se další lov tučňáků.. potkáváme „alespoň“ lachtany.
Zapomněla bych dodat, že díky slunečným dnům máme konečně pěkné východy i západy slunce! Krajina nám částečně přišla trochu fádní (po všech horách a lesích) a oceán prostě zůstane oceánem, ale právě díky tomuhle zpestření stojí pobřeží za prozkoumání.
Obvyklé kolečko v podobě praní a nákupu se snažíme stlačit na časové minimum. Večer zkoušíme místní aquapark a za 6 dolarů mu dáváme palec nahoru!

S dalším východem slunce se ženeme na místo na úplném konci poloostrova, kde by měli žít albatrosové. V popisku stálo – není ani potřeba platit „tour“,  velikáni krouží přímo nad vašimi hlavami u parkoviště.  Můžete hádat.. ANI JEDEN! A tak jedeme kilometry zpátky, abychom se trochu rozmrzelí vydali na další štaci.

Odpoledne dorazíme do Katikati. Další z míst, kde by se MĚLI vyskytovat páni tučňáci .. A finally! Jsou tam! Nejprve fotíme jednoho, druhého, všimne si, že opodál je dokonce páreček, tak pěkně si hopskají, navzájem se čistí a jsou jen pár metrů od nás. Když se trochu vzdálíme, zahlédneme i malé tuleňátko, které má sice neskutečně smutný výraz, my ale doufáme, že mu je takhle v přírodě dobře. Turisti by měli dodržovat doporučené vzdálenosti. A to hlavně v případě tuleňů, protože těm, když se něco/někdo nelíbí, můžou po vás pěkně vystartovat. (Ano, i tohle jsme si vyzkoušeli, jeden nás prohnal pár metrů)…
Tak teď už může dušička pěkně odpočívat!!

Západ slunce trávíme na pláži opodál. Další z výjimečných míst. Jsou to „Moeraki Boulders“ neboli obrovské, hladké, „želví“ kameny. Zrovna je příliv, takže ne úplně ideální doba, jelikož jsou obrové skoro pod vodou a tudíž tak moc nevyniknou..

Proto na pláž spěcháme i ráno na východ slunce a vlastně to není vůbec špatné! Zbytek dopoledne trávíme ještě opodál na pláži nazvané „Shag Point“ … kde jsou snad ještě zajímavější a turisty běžně nenavštěvované kamenné útvary připomínající dinosauří vajíčka. V některých půlkách se díky odlivu vytváří i malý bazének.. Tom do něj i přes nepřízeň studeného větru vlezl.

Odpoledne dorážíme do Oamaru, městečka, kde si dáváme sprchu v místním bazénu.. navečer dorážíme do fajn kempu u říčky, vaříme, pozorujeme hvězdy a natahujeme na hlavy čepice. To když se ukládáme ke spánku..

Opět jsme se pomyslně rozloučili s mořem a "ztrácíme se" ve vnitrozemí. Doufáme, že nám počasí bude na poslední dny ještě trochu přát!

Z fotek ale soudím, že u Vás už je jaro v plném rozpuku?